zondag 16 februari 2014

Kipsalade


recept keukenzusters kip bleekselderij retro salade

Kip, bleekselderij en mandarijntjes: een retro salade

Vanmiddag een familiebijeenkomst en we nemen allemaal 'iets' mee.  

Dat 'iets' ontaardt bij mij vaak in een eindeloos wikken en wegen.
Wat ga ik maken.
Wat vinden de meeste mensen lekker?
Wat is verrassend?
Kan ik het makkelijk vervoeren? Wil ik iets kouds maken of iets wat nog opgewarmd moet worden?

Kortom: keuzestress.
Niet te verwarren met keukenstress, want wat ik ook ga maken, ik vind het leuk.

Vandaag gekozen voor een retrosalade. Deze nam ik in de 80-er jaren vaak mee voor picknicks. Ben benieuwd of hij in 2014 nog in de smaak valt. 

Wat heb je nodig:

1 kilo kip (liever geen kipfilets; de botten geven veel smaak af!)
blikje mandarijntjes
struik bleekselderij (helft voor de bouillon, helft voor de salade)
1 bosje peterselie
een paar worteltjes of winterpeen
1 ui
2 bouillonblokjes
peper en evt. zout
1 ons ongezouten walnoten
4 el. mayonaise
4 el. magere yoghurt
klein potje zure room (125 ml)
1/2 citroen
kerriepoeder

Wat ga je doen:

Neem een hele kip of een kilo dijen, bouten of kipkarbo's.
Zet anderhalf liter water op met flink wat verse kruiden, bijvoorbeeld platte peterselie, een grof gesneden grote ui en een paar stukken bleekselderij en wortels.
Het maakt niet uit hoeveel, het gaat er om de kip meer smaak te geven.

Voeg 2 bouillonblokjes toe en wat peper.
Leg de kip(stukken) er in als het water kookt en breng weer aan de kook.
Zet iets lager en laat een uurtje pruttelen.

Haal de kip uit het vocht en laat wat afkoelen.
Haal daarna het vlees van de botten en snijd het eventueel wat fijn.

Tot hier kun je dat al een dag van te voren doen.
Zet de kip dan wel in de koelkast.
De bouillon kun je zeven en invriezen. Ik zal daar later nog iets mee maken, dan kun je het weer gebruiken. De gekookte groente worden in dit recept verder niet gebruikt.

Voor de salade snijd je een halve stronk bleekselderij in dunne plakjes.
Laat een blikje mandarijntjes (ja, ja, 80'er jaren!) uitlekken en voeg toe aan de groente.
Rooster 100 gram walnoten in een droge koekenpan, laat even afkoelen en hak ze grof.
Voeg de groente en de noten toe aan de kip en meng lekker met je handen. 
Maak een sausje van een bekertje zure room, 4 el mayonaise en 4 el magere yoghurt.
Voeg hier sap van een halve citroen aan toe en flink veel kerriepoeder (naar smaak). Meng dit door het kip-groentemengsel.

Lekker met grof bruinbrood, hoewel we het vroeger natuurlijk op een wit stokje deden...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten