woensdag 15 oktober 2014

Rustieke frieten uit de oven


Patatjes waar je niet dik van wordt

Je kunt me er voor wakker maken. Het is mijn 'guilty pleasure'!
Zo, dat is er uit...
Toch zal ik zelden een patatje op straat eten.
Dat komt ook omdat mijn partner daar niet van houdt.
Hij heeft ooit boven een snackbar gewoond en heeft daar een levenslange hekel aan frituurlucht aan over gehouden.
Maar hij eet ze wel eens in een restaurant.
Soms begrijp ik dat niet, maar niet alles is te snappen, toch?

Wat doe ik dan wel?
Ik maak frietjes in de oven.
Zonder teveel zetmeel en met maar een klein beetje olijfolie.
Als je er dan niet heel veel vette saus overheen gooit, kunnen ze echt geen kwaad!

Je kunt er lekker grof zeezout op doen, verse fijngehakte rozemarijn, of welk kruid je maar lekker vindt op frieten.

Ik gebruik er kruimige aardappels voor. En Roseval, die mooie rode.

Dit heb je nodig:

500 gram lekkere aardappelen
1 el. neutrale (olijf)olie
grof zeezout
fijngesneden rozemarijn (optioneel)

Dit ga je doen:

Verwarm je oven voor op 210 graden C.
Bekleed een bakblik met bakpapier.

Schil de aardappels, was ze even. (Gebruik je Rosevals? Dan natuurlijk niet schillen, alleen goed wassen!)
Snijd ze in plakken. Snijd de plakken in repen: frieten.
Je kunt ze ook in blokjes snijden, dan verkort je de oventijd.

Spoel de aardappelstukken af onder stromend water. Hiermee raak je veel zetmeel kwijt.
Droog ze goed af in een schone theedoek.
Leg ze op de bakplaat en sprenkel er de olijfolie over.
Hussel met je handen, zodat alle frietjes bedekt zijn met een filmpje olie.
Verspreid de stukjes zo goed mogelijk over het bakblik, zodat er 1 laag ontstaat.
Strooi de kruiden er over.

Schuif het bakblik in de oven en bak de frieten ongeveer 25 minuten.
Keer ze halverwege even om.
Houd ze tegen het einde goed in de gaten, want elke oven verschilt.

Doe de frieten, die nu mooi goudbruin van buiten en lekker kruimig van binnen zijn, over in een schaal en strooi het zout er over. Even schudden: klaar!

Lekker bij bijvoorbeeld een gebakken visje!

Geniet!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten