woensdag 8 oktober 2014

Zeewolf met romige groentjes

Gebakken visfilet met venkel 

Ik vind het heerlijk om af en toe naar de markt te gaan voor verse spullen. 
Het komt er niet altijd van, maar als ik er weer ben, neem ik me voor om vaker te gaan...
Herkenbaar?

Gisteren was ik dus op de Albert Cuyp. Een markt waar ik persoonlijk wat gemengde gevoelens bij heb. Er verdwijnen, naar mijn idee, steeds meer vers-kramen. En er komen meer 'spullenkramen' voor terug. Vaak met plastic dingen, of gericht op toeristen. 
Lastig om een goeie mix te maken, want met verse spullen kun je blijven zitten en met plastic niet zo snel :-(

Maar goed, gisteren een heerlijke verse moot zeewolf meegenomen. 
Bij de groentekraam een grote venkel en een rode puntpaprika en klaar was mijn plan!
Vers, gezond, mooi en zo klaar... Wat wil je nog meer?!

(Zie je ertegen op om zelf vis te bakken? Lees hier hoe eenvoudig het is.)

Dit heb je nodig: (voor 4 personen)

500 gram zeewolf filet (of meer, als jullie grote eters zijn)
boter om in te bakken
bloem
(vis)kruiden (optioneel)
zout en peper
2 flinke venkelknollen, fijngesneden
1 ui, halveren en dan in dunne halve ringen
1 puntpaprika, in stukjes
2 el. olie
4 el. kookroom

Dit ga je doen:

Haal de vis bijtijds uit de koelkast, zodat hij even op temperatuur kan komen.
Strooi wat bloem op een bord en vermeng dit met peper, zout en (vis)kruiden.
Haal de vis hier doorheen en leg even apart.

Snijd alle groentjes fijn en fruit deze even aan in wat olie in een braadpan.
Zet de pit lager en smoor de groenten afgedekt zachtjes zo'n 20 minuten.
Voeg op het laatst kookroom, peper en zout toe. Even doorroeren, klaar.

Verwarm intussen een koekenpan en smelt de boter.
Leg de vis pas in de pan als de bruisende boter 'wegtrekt'. 
Schroei dicht, zet de pit iets lager, maar keer de vis niet om. 
De kans op een mooi gebruind visje is groter als je 'm rustig 4 minuten laat bakken. Dan pas omdraaien en weer 4 minuten bakken. Klaar!
(Dat was alles. Eenvoudig toch?) 

Neem de vis uit de pan en schep de groentes erbij of erop. 
Lekker met rustieke frietjes uit de oven.
Daar schrijven we binnenkort een blog over!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten