woensdag 12 juli 2017

IJsjes



IJsjes maken


Echt een fijn onderwerp voor vandaag! Het regent hier pijpenstelen...
Maar... na regen komt zonneschijn en het goede nieuws is, dan zijn je ijsjes klaar!

Ik kan me herinneren dat mijn moeder ook waterijsjes voor ons maakte. Ze goot dan zelf aangemaakte limonadesiroop in de vormpjes, zette deze in de vriezer en duwde er halverwege het vriesproces een stokje in. Dat kan nog steeds. Daar zou je niets aan hoeven veranderen. Maar je kunt ook voor een wat gezondere of spannender* variant kiezen. Pinterest en Instagram staan er vol mee.

Met de zeer eenvoudige waterijsjesvorm van HEMA kan ik goed uit de voeten. Het stokje zit aan een soort kapje, zodat de boel afgedekt je vriezer in gaat. Wanneer het ijsje wordt gegeten, vormt het een lekbakje. Altijd handig, met ijslollies.

Het is natuurlijk ook een leuk werkje met (klein)kinderen, in de vakantie. Maak kleine porties en vul steeds maar 2 vormpjes met dezelfde smaak. Daarna houd je samen een ware proeverij. Yam!
Of doe eens gek en geef ze zo'n gezond ijsje als ontbijt!

Wij deden een paar experimenten. De eerste was met mango, de tweede yoghurt met aardbeien en de derde met een verkorte bocht.
De ervaringen waren wisselend...

Mango:

Ik pureerde 2 flink rijpe mango's (werden op de markt bijna weggegeven, maar je kunt natuurlijk ook de diepvriesvariant gebruiken) in de blender met het sap van een limoentje. Heerlijke frisse variant, zonder toegevoegde suikers of wat dan ook.

Yoghurt met aardbei:

Deze maakte ik met magere yoghurt en voegde geen zoetstof toe. Ik vond het niet lekker. Volgende keer zou ik halfvolle yoghurt nemen en bijvoorbeeld honing of banaan toevoegen.

Kort door de bocht:

Ik kocht een beker halfvolle yoghurt met perzik en goot deze in de vormpjes. Lui, maar lekker.

Ik geef het direct toe, dit zijn geen culinaire hoogstandjes, maar het is wel lekker frutselen.
De volgende varianten staan nog op stapel:
- combi van grapefruitsap, aardbeien en wodka*
- combi van bessen (blauwe, rode), Griekse yoghurt, kokosmelk en limoen.
Of iets met gember, of sinaasappel met een scheutje ... Kortom, ik ben er nog niet klaar mee.

Heb jij al leuke experimenten gedaan? Wat vond jij het lekkerst? Deel het hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten