maandag 27 november 2017

Manchegokoekjes



Heerlijke hartige koekjes van Rutger


Ik heb een nogal vreemde afwijking. Als er mensen komen eten, ben ik regelmatig geneigd om iets te maken wat ik nog niet eerder maakte. Niet bepaald fool proof hè? Dat kun je beter eens voor een gewone maaltijd proberen. Maar nee...

Gisteravond aten goede vrienden bij ons en ik maakte voor, hoofd en nagerecht én ook dit koekje, voor het eerst. Ik had er gelukkig wel een hele lange regenachtige zondag voor, dus dat werkte in mijn voordeel en hopelijk ook in dat van onze gasten ;-)
De komende tijd zal ik je de gemaakte recepten geven. Ik begin nu met deze overheerlijke koekjes.

Ze zijn heel leuk bij een voorgerechtje met zachte structuren, want ze zijn lekker knapperig. Maar ook als 'zoutje' bij een mooi glas rode wijn zullen ze het heel goed doen.

Het recept komt uit het leuke nieuwe kookboek 'Het hartige bakboek' van Rutger van den Broek. Je weet het misschien nog wel, hij was de allereerste winnaar van Heel Holland Bakt. Hij heeft al een aantal 'zoete' bakboeken op zijn naam staan en gaat hiermee dus een zijpad op.

Ik heb goede ervaringen met zijn recepten, want Rutger besteed veel tijd en aandacht aan het uitproberen en bijschaven. Ook dit recept is weer prima. Ik heb het oorspronkelijke recept zelfs gehalveerd en ook dat ging goed. Maar hieronder staat dus het recept zoals het in het boek staat.

Heb je altijd al eens een paté en croute willen maken? Of een supersnel sodabread? Het staat er allemaal in. En bij veel recepten staat ook een aantal varianten, voor extra veel inspiratie. Een leuk en toegankelijk boek, dat met liefde is gemaakt.

En nu de koekjes!

De manchego in het koekjesdeeg zorgt voor een bladerende werking tijdens het bakken. Dat geeft de koekjes een luchtige, krokante en bijna bladerdeegachtige structuur, heel lekker!

Voor 30 - 40 koekjes heb je nodig:

150 gram boter, op kamertemperatuur
150 gr. manchego, geraspt
1-2 tl verse tijm, fijngehakt
1/2 tl. zout
225 gr. bloem
peper

ook nodig:

1 ei, losgeklopt
75 gr. manchego, geraspt, om te bestrooien
bloem, voor het werkblad

Dit ga je doen:

Klop de boter in enkele minuten romig. Meng de manchego en de tijm door de boter en breng op smaak met zout en peper. Voeg tot slot de bloem toe en meng alles tot je een bal van het deeg kunt vormen. (niet te lang dus) Verpak het deeg in plasticfolie en laat het minimaal 1 uur rusten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 180 graden C.  en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Kneed het deeg kort door en rol het vervolgens op een licht bebloemd werkblad uit tot een dikte van 1/2 centimeter. Steek of snijd koekjes uit de deegplak met een doorsnede van ongeveer 5 centimeter en leg ze op de bakplaat. Het deeg dat overblijft kun je opnieuw uitrollen.

Bestrijk het deeg met losgeklopt ei en bestrooi met wat extra geraspte manchego. Bak de koekjes in 20 tot 25 minuten goudbruin en gaar. Laat ze afkoelen op een rooster.


Het hartige bakboek van Rutger van den Broek is een uitgave van Carrera Culinair.
ISBN 978 90 488 3555 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten